sobota 21. května 2011

Rolls Joyce

Myslím na Cézanna a Jesenina a Daumala s Weinerem, ale hlavně dnes na Jamese Joyce. Na něj myslím tak nějak od rána nebo odpoledne. Pak jsem si vybavila scénu z filmu - jak tam Suchařípa vypíná Janžurovou ovladačem a jejich dcera čte Joyce v originále. A že vůbec nevím, z čeho to je. Beztak jsem se to pokoušela zkusit - ale náš ovladač na kolemjdoucí nefungoval - ani je nezesiloval nebo nepřepínal.

V obchodě, kam mě zavedla Zdenka, si nějaká holka zkoušela šortky a byly jí celkem těsné, přišla za ní máma a koukala, jak to vypadá, pak přišel nějakej chlápek, asi otčím, plácal tu holku po zadku, bral šortky za pas a vytahoval je co nejvýš -- ten pohled nebyl hezkej, vlastně to byla ohavnost.

A pak ještě jeden. V metru, béčku. Sedí naproti mně žena, co při mluvení zvedá obočí a mžíká řasama a kroutí kotníkama na podpatkách - jenže jí je šest let a vypraví, co bude mít z přírodovědy a co z češtiny na vysvědčení. Na víčkách má žlutý stíny, nehty má nalakovaný. Pěšinku má pečlivě oddělenou, sukni vykasanou. Jede s babičkou.

"To tvoje jídlo dneska -- musíš víc jíst," říká babička.

Pak se občas zahlídnu v odrazech -- jak jsem neučesaná a na sobě mám oblečení za 30,- . Tak mám chuť tu holku vzít třeba do lesa a házet po ní šišky, jenom opatrně. Nebo taky do obory, kde mají prase. Do učňovský cukrárny a pořádně se přežrat. A taky do sekáče, aby viděla, odkud lítají moli.

Jely s babičkou do Národního, asi na odpolední představení nějakýho Louskáčka nebo bůhvíčeho. Babička říkala: "Jedeme pozdě, ale musíme se ještě stavit v Tesku, aby sis koupila nový gumičky do vlasů.
Večer snad budeš jíst."
"Palačinky jo."
"Tak koupíme rovnou i jahody.
No jo, jedeme pozdě, já jsem vždycky, když hraješ, zvyklá jezdit dřív ..."
Tak si jeďte, no ...

A pak se večer chci kouknout na film a v něm je ta scéna s ovladačem a taky James Joyce a tak. Bylo to Ene Bene od Alice Nellis.

Děkuju moc všem, co jste mi přáli k narozeninám - už jsem stará páka. Máma mi dala krém na obličej. Tak jsem s enamazala a dělám odlesky.

Viděla jsem čtyři mopse. A buldočka. Hnědýho. A včera Blixu v ateliéru.

Žádné komentáře:

Okomentovat